Krant Van West-Vlaanderen
Papa en veilingmeester Carlo Bonte “Ik heb uiteindelijk alleen een thuis nodig om gelukkig te zijn”
(Klik hier om het volledige artikel te lezen)
PZC Zeeuws Nieuws – Online
De Brugse veilingmeester Carlo Bonte (41) is nieuwe expert in het VIER-programma Stukken van Mensen. Bonte specialiseerde zich de jongste jaren in Chinese kunst, maar sloot onder meer ook deals met de steenrijke ex-vrouw van Roman Abramovich. “Het is een eer om mijn stad te mogen vertegenwoordigen”, zegt hij.
(Klik hier om het volledige artikel te lezen)
Het Nieuwsblad – Online
Brugse veilingmeester klaar voor tv-debuut: “Deze kans kon ik als trouwe kijker niet laten liggen”
Het Nieuwsblad Regionaal Brugge Oostkust
Veilingmeester Carlo Bonte strijdt mee om pronkstukken in “Stukken van Mensen”
Chinese vaas geveild voor 300.000 euro – HLN
Bij het Brugse veilinghuis Carlo Bonte Auctions is een Chinese Ming-vaas met koperrood en kobaltblauw glazuur verkocht voor een topbedrag. Na een strijd tussen meer dan vijftien bieders verhuist de vaas naar China voor net geen 300.000 euro. Dat was niet het enige straffe resultaat. Een uitzonderlijk fijn gesneden neushoornbeker en een ruyi-scepter in jade, gedecoreerd met een vleermuis, verhuizen naar het buitenland voor respectievelijk 125.000 euro en 105.000 euro. Een Zwitserse houten muziekautomaat leverde 28.750 euro op en een vermoedelijk Franse 19de-eeuwse ivoren pronkschotel, met de voorstelling van een rustende Venus, klokte af op 30.000 euro. “We zijn heel tevreden met de tweedaagse”, blikt veilingmeester Carlo Bonte terug. “Dit doet het beste verhopen voor volgend jaar.” (BHT)
Recordveiling bij Carlo Bonte Auctions – KW Brugge
VRT
Krant van West Vlaanderen/Brugsch Handelsblad
Een prachtige hofdame uit koraal
(Klik hier om het artikel te lezen)
Krant van West Vlaanderen/Brugsch Handelsblad
In de ban van de vier seizoenen
Krant van West Vlaanderen/Brugsch Handelsblad 29 april 2016
Deze schilderijen zijn echte pareltjes
Krant van West Vlaanderen/Brugsch Handelsblad
Durf eens origineel zijn en koop… antiek!
(Klik hier om het volledige artikel te lezen)
NederBelgisch Magazine
Hoe Chinezen de weg naar Carlo Bonte vonden
(Klik hier om het volledige artikel te lezen)
Het Nieuwsblad – ‘Chinezen komen hun eigen vazen terugkopen’
Huidige generatie Vlamingen is Chinese vazen beu
Wie op zolder nog een oude Chinese vaas heeft staan, kan die maar beter eens goed inspecteren. Want die vazen zijn hipper dan ooit in China. Niet alleen de rijken, maar ook de sterk groeiende middenklasse telt er vlotjes tienduizenden euro’s voor neer.
Terwijl de huidige generatie Vlamingen de Chinese vazen die bij hun ouders en grootouders de vensterbanken (ont)sierden liever kwijt dan rijk is, zijn de nieuwe rijken in China er juist op gebrand dat ‘erfgoed’ terug naar hun land te halen. Tegen vaak forse bedragen.
Carlo Bonte – veilingmeester: ‘Bij een vorige veiling is liefst 90 procent van alle loten naar China vertrokken’
Op 12 november veilt Carlo Bonte – met zijn 35 jaar de jongste veilingmeester van het land – liefst vierhonderd loten ‘Aziatische kunst’. Het gros daarvan zijn Chinese vazen.
Het topstuk wordt een koppel blauw-witte paleisvazen met deksel, 120 cm hoog, uit de Kangxi-periode. Die kunnen vlot 20.000 tot 30.000 euro halen’, schat de Bruggeling’.
‘Er zijn nog stukken waar makkelijk 20.000 tot 30.000 euro voor zal worden neergeteld.’
Veel brol
‘De meeste vazen komen uit collecties in Brasschaat, Sint-Martens-Latem en Sint-Genesius-Rode. Maar er zijn er ook van particulieren die enkele Chineze vazen geërfd hebben. Die staan vaak op zolders stof te vangen omdat de huidige generatie ze niet in hun interieur wil.’
Bonte, die deze dagen volop reclame maakt in Sjanghai, Beijing en Hongkong, is niet aan zijn proefstuk toe. ‘Een jaar geleden hield ik een soortgelijke veiling, maar met de helft minder loten. Liefst 90 procent van de geveilde stukken is toen naar China vertrokken. Bij die veiling haalde een 19de-eeuwse vaas, binnengebracht door een bejaarde dame, de recordprijs van 65.000 euro. Dat dametje had nooit vermoed dat ze zo’n topstuk in huis had.’
‘Helaas zit er ook veel brol tussen al die Chineze vazen’, zegt een Vlaamse privéverzamelaar, die liever anoniem wenst te blijven. ‘Mensen denken nogal snel dat ze een schat in huis hebben, maar dat valt vaak dik tegen. Alleen een echte expert kan het kaf van het koren scheiden.’
De Chinezen vallen inderdaad voor zuiver Chinees porselein, zonder Westerse vormen of decors, bevestigt ook Carlo Bonte: ‘Zowel antiek als porselein uit de 20ste eeuw. Want de leeftijd van het stuk is ondergeschikt aan de kwaliteit. Die moet top zijn.’
(Klik hier om het volledige artikel te lezen)
Bruggeling veilt Aziatische kunst voor 650.000 euro
Veilinghuis Bonte heeft zich als veilinghuis gespecialiseerd in Aziatische kunst. Op een dag tijd gingen 418 vazen en kunstobjecten voor een recordsom van 650.000 euro onder de hamer. ‘En dat in crisistijd.’
Op een dag tijd heeft Carlo Bonte een fortuin aan Chinese vazen en andere Aziatische kunst en decoratie geveild. Vanaf 10 uur in de voormiddag tot laat in de namiddag wisselden liefst 425 loten van eigenaar. In sneltempo gingen de vazen voor bedragen van 5.000, 10.000 tot meer dan 20.000 euro onder de hamer. ‘Deze thematische veiling is een primeur’, zegt Carlo Bonte al glunderend. ‘Nergens anders wordt zoveel Aziatica geveild. Dat is iets waar ik als Bruggeling erg fier op ben, zeker in tijden van crisis.’
Bonte is niet aan zijn proefstuk toe. Eerder wierp hij al grote ogen toen hij vazen voor liefst 65.000 en 80.000 euro onder de spreekwoordelijke hamer liet gaan. Tot die recordbedragen kwam het deze keer niet, wel draaide het veilinghuis met 650.000 euro zijn grootste omzet ooit, haast een verdubbeling van het vorige record, dat op 350.000 euro stond’, zegt Bonte, met zijn 35 jaar de jongste veilingmeester van Vlaanderen.
Rijke Chinezen
‘Er zijn personen speciaal uit Peking naar hier gekomen’, zegt Bonte. In de zaal valt inderdaad het groot aantal Aziaten op, die behalve uit China ook gewoon vanuit Frankrijk of Spanje naar Brugge kwamen. ‘We ontvingen ook 350 biedingen per telefoon.’ Een medewerker getuigt: ‘0085 voor Hong Kong, 0086 voor China. Die landnummers kennen we wel uit ons hoofd.’
Het verhaal is bekend: rijke chinezen hebben veel over om de Aziatische kunst, waar Belgen vroeger veel geld voor betaalden, terug naar eigen land te halen.
De Vlamingen die in de zaal zitten, komen met andere bedoelingen, want zij zijn hun vazen liever kwijt dan rijk. ‘Enkele maanden geleden heb ik een aantal vazen geërfd en die hebben mij een flinke som opgeleverd’, zegt een Brugse dame die anoniem wenst te blijven.
‘Eentje ging zelfs voor 15.000 euro onder de hamer.’
Knack Weekend – Chinese vazen overrompelen Brugge
Op 26 en 27 maart hamert veilingmeester Carlo Bonte een unieke collectie Chinees porselein af in Brugge. Het gaat wellicht om een van de meest omvangrijke collecties aan vazen, die ooit in ons land onder de hamer kwam.
Het veilinghuis Carlo Bonte is een van de regionale veilinghuizen die zich door specialisatie een plaats weet te verwerven in de internationale markt. Dit fenomeen merk je tegenwoordig ook in het buitenland. Themaveilingen zijn immers zeker in trek.
Bonte veilde in de afgelopen jaren heel wat Chinees porselein en reist daarvoor van hot naar her, tot in China toe waar hij de aandacht trekt van Chinese verzamelaars. Nogal wat Chinezen hebben immers belangstelling voor antiek Chinees porselein. Ze hebben amper oog voor de “Chine de Commande”, het porselein dat destijds door de Oost-Indische Compagnieën werd vervaardigd voor de Westerse markt.
De Chinezen verkiezen echter het zuiver Chinese porselein, zonder Westerse vormen of decors. “Hun voorkeur gaat niet alleen naar wat heel oud is, ze hebben ook belangstelling voor porselein uit de 20ste eeuw, weliswaar voornamelijk van topkwaliteit. Dus ook porselein uit de Republiek kan aardig wat opbrengen,” aldus veilingmeester Carlo Bonte.
Volgende week organiseert hij dus een themaveiling rond Chinees porselein en andere aziatica. Dat onderwerp is voor een themaveiling op de Belgische markt wel uitzonderlijk. Bonte brengt onder meer een enorme collectie vazen onder de hamer, liefst een paar honderd stuks. De aziatica worden op 26 maart geveild vanaf 10 uur. Op 27 maart worden Europese antiquiteiten verkocht. De expo loopt van 21 tot en met 24 maart.
(Klik hier om het volledige artikel te lezen)
Het Nieuwsblad – Bruggeling veilt 180 Chinese vazen op twee dagen tijd
Carlo Bonte uit Brugge heeft deze week voor 325.000 euro Aziatisch antiek geveild. ‘Rijke Chinezen betalen veel geld voor de vazen die hier uit de mode zijn’, verklaart hij.
‘Het was fantastisch’ zegt Carlo Bonte van het gelijknamige veilinghuis uit de Werfstraat. ‘De zaal zat vol tijdens de veiling en we kregen meer dan 400 telefonische biedingen.’ Op dinsdag en woensdag veilde Bonte voor 325.000 euro aan Aziatische antiek, vooral vazen. ‘Negentig procent van de kopers zijn Chinezen’.
Uit de mode
De meeste vazen haalde Bonte bij gezinnen uit Oost- en West-Vlaanderen. ‘Vroeger stond het chique om een exotisch sierstuk in huis te hebben, maar tegenwoordig wilt niemand nog zo’n vaas. Gewoon, omdat ze uit de mode zijn.’ Nu verhuizen de meeste van die vazen terug naar het land waar ze ooit vandaan kwamen. ‘In China zijn ze wel gegeerd. De rijken pronken er graag met hun collectie antieke vazen die ze uit alle hoeken van de wereld terughalen.’
De duurste vaas ging van de hand voor 65.000 euro en stond tot voor kort in de woonkamer van een 72-jarige vrouw uit Brugge. ‘Binnenkort verhuis ik naar een appartement in Sint-Andries en daar past de vaas helemaal niet in het interieur’, zegt de voormalige eigenares. ‘Het gaat om een erfstuk van de groottante van mijn man. Ik ging er van uit dat ik er een mooie som voor zou krijgen, maar zoveel geld? Dat had ik nooit verwacht.’
Veel geïnvesteerd
Ook Carlo Bonte schrok van de opbrengst. ‘Ik had de waarde geschat op 10.000 tot 15.000 euro, maar tijdens de veiling bleven de kandidaat-kopers maar tegen elkaar opbieden’, zegt hij. ‘Eigenlijk hoeft dat niet helemaal te verwonderen. Het gebeurt namelijk maar zelden dat zoveel Chinese vazen van goede kwaliteit op één veiling verschijnen. Bovendien zijn er in China enorm veel kandidaat-kopers.’
Carlo Bonte, met zijn 34-jarige leeftijd de jongste veilingmeester van Vlaanderen, was al maanden bezig met de voorbereiding van de veiling. ‘Deze zomer heb ik rondgereisd in Azië en Europa om contacten te leggen en te investeren in advertenties in gespecialiseerde magazines’, zegt hij. ‘Dat kost een pak geld, maar het was het allemaal waard.’
De Standaard – ‘Vent toch, al die Chinezen’
BRUGGE – Heeft de bomma nog een Chinese vaas voor het raam staan? Vervang die door een herderspostuurtje en breng ze naar een veilinghuis. De kans is groot dat de Chinezen er veel geld voor bieden.
‘Het staat daar vol Chinezen voor de deur’. De straatwerker die we passeren, wijst met zijn kin in de richting van het veilinghuis van Carlo Bonte in Brugge. Hij vertrouwt het niet. ‘Chinese vazen’, stellen we hem gerust. Maar dat maakt het alleen maar erger zo te zien. ‘Zoveel Chinezen voor Chinese vazen?’ Het gaat er niet in.
En om eerlijk te zijn: bij ons ook niet echt. Want er is eerder al een koppel Aziatische vazen verkocht bij Bonte voor 80.000 euro. Voor de hardhorige lezers: tachtigduizend euro. Dat is veel geld voor potentiële scherven. En binnen een uur worden er nog eens meer dan 200 exemplaren geveild. Kitsch is de nieuwe chic, zo lijkt het wel. Of toch in China, aan het volk voor de deur te zien.
Mr. No
‘No.’ Als kitsch de nieuwe chic is, dan is no de nieuwe njet . Er is een delegatie mannen vanuit China afgezakt naar het veilinghuis om de lading vazen te inspecteren en er straks op te bieden. Ze zijn druk in de weer en hebben geen tijd voor vragen die geen geld opbrengen. ‘Excuse me sir?’ ‘No.’
Dan toch eerst nog even van de Vlaamse hartelijkheid profiteren. ‘Er komen in Vlaanderen veel Chinese vazen op de antiekmarkt omdat die mode hier voorbij is’, zegt Carlo Bonte. ‘In de jaren zestig en zeventig wilde iedereen zo’n vaas voor het raam omdat het uit het verre, exotische China kwam. Maar de jongere generaties moeten daar niet van weten. Daartegenover staat dat China vandaag een grootmacht is maar wel een met een patrimonium dat overal in de wereld verspreid zit. Dus kopen ze het nu massaal op om het terug naar huis te brengen. Want in China is het op dit moment prestigieus om een zeldzame, antieke vazencollectie te hebben.’
De geïnteresseerden gaan ondertussen verder met tikken en tokkelen op de vazen. ‘Dat tikken is zoals je met een dakpan doet: je tikt om barsten te ontdekken’, zegt Bernard Raes van het veilinghuis. ‘Daarna zie je hen met een lampje in de vaas kijken op zoek naar schade. Een barstje of een schilfertje af? Dan daalt de waarde. Vergelijk het met een postzegel waar een tandje af is.’
Vazen met draken, vazen met katten (‘neen, Quilins’), vazen met bloemen, vazen overal.
Minzaam
Wang en Hui zitten in de zaal op de laatste rij te wachten. Ze komen uit China en Frankrijk en kopen de vazen ‘omdat ze die mooi vinden’. Ze glimlachen er minzaam bij zoals alleen Chinezen minzaam kunnen glimlachen als ze je iets wijsmaken. ‘We hebben er een honderdtal. Antiek, niet modern. Je hebt veel moderne vazen, maar weinig antieke’, klinkt het investerings-minded. ‘En antiek is mooi.’ (minzame glimlach)
Wu Li en zijn vrouw bieden ook. ‘Iedereen in China wil antiek’, zegt Wu Li. ‘Chinees porselein is een teken van macht en rijkdom en de collecties worden later aan de kinderen doorgegeven.’ Zal hij dat ook doen? ‘Mijn zoon houdt niet van vazen.’ (minzame glimlach)
‘Gohja, da’s mijn ding zo niet.’ Ook een Brugse schone van zestig zit met de handtas op de schoot de veiling af te wachten. Uit interesse, niet om iets te kopen. ‘Zo’n vaas mag nog duizenden euro’s kosten, als je ’t niet mooi vindt, moet je er toch maar hele dagen op zitten kijken, he.’ West-Vlaams boerenverstand waar ze in China duidelijk niet van moeten weten. ‘En schrijf maar dat het hier interessant is’, zegt ze met de knipoog.
‘99% van de vazen die je hier ziet, worden naar China verscheept’, zegt Bonte. ‘We hebben zo’n 450 telefoonlijnen vanuit China openliggen tijdens de veiling en ook in de zaal bieden ze tegen elkaar op.’
En inderdaad. Vijf minuten later start de veiling. En het zijn de Chinezen in de zaal die bieden tegen de Chinezen aan de telefoon. Het gaat erg snel, erg luid en dankzij de cijfers gelukkig ook erg verstaanbaar. De eerste vaas (die ene met de draken) tikt af op 52.000 euro.
‘Das veel held’, zucht de Bruhheling naast me. De gepensioneerde chocolatier Paul V. komt naar de veiling ‘voor de hezelliheid’. En terwijl de Chinese delegatie geconcentreerd biedt, fronst en bordjes in de lucht blijft steken, leest Paul op het gemak een boekje. ‘Maar ik zeg u: een paar jaar geleden zouden die vazen zo duur niet verkocht zijn. Het is omdat de Chinezen de weg naar Vlaanderen gevonden hebben, dat ze zo hoog gaan.’ Een connaisseur , quoi.
Vlot
De vazen uit de 18de en de 19de eeuw gaan vlot van de hand. Die uit de 20ste eeuw vinden dan weer geen koper. ‘Naar de burgerveiling’, klinkt het onverbiddelijk.
De veiling brengt na meer dan vijf uur uiteindelijk een totaalbedrag van meer dan 300.000 euro op. Niet mis.
Evenmin als de wagen voor de deur van een van de Chinese kopers: een zwarte Maserati. Straks nóg chiquer met een Chinese vaas op de achterbank.
Capital – Optima Magazine n° 24
Veilingmeester Carlo Bonte
Uitzonderlijke kunstveiling in Brugge
Made!nWest Vlaanderen – Chinezen kopen voor 2 miljoen euro kunst in Brugge
Een driedaagse veiling van Aziatische Kunst en Europese kunst in veilinghuis Carlo Bonte in Brugge heeft meer dan 2 miljoen euro opgeleverd. Opvallend verschijnsel: enkele tientallen Chinezen profileerden zich als grote kopers. In totaal werden 976 loten geveild. Voor het eerst kon men ook live via het internet bieden via twee Europese, twee Chinese en één Amerikaans platform.
Topstuk van de veiling was een bijzondere sierschotel uit China die werd geschat op 1.500 euro maar finaal richting China vertrekt voor 152.500 euro. Het kunstwerk “Le Christ crucifié” van James Ensor werd ingehouden. De ingestelde prijs van 80.000 euro werd niet gehaald en de veilingmeester trok daarom het bod terug.
Eigenaar Carlo Bonte van het gelijknamige Brugse veilinghuis heeft het over een opvallende nieuwe trend: “Meer en meer Chinezen blijven de weg vinden naar ons Brugse veilinghuis en ze zijn nog steeds bereid veel te betalen mits ze kwaliteit in huis kunnen halen. Het aandeel van westerse kunst mag toenemen. Door de succesvolle veilingen van oosterse kunst hebben we naam gemaakt en daardoor zit ons aanbod westerse kunst nu ook in de lift.”
Chinese klanten worden bij Bonte op hun wenken bediend. Niet alleen trekt de veilingmeester voor elke veiling enkele dagen naar China maar hij heeft ook recent een nieuwe Chinese medewerkster aangeworven. Zij staat de klanten bij in het Nederlands, Frans, Engels, Duits en uiteraard in het Mandarijns. Het is al de tweede keer dat Carlo Bonte een driedaagse veiling houdt wegens het grote aanbod. In maart 2016 is er opnieuw een grote veiling gepland. Het veilinghuis doet een oproep om waardevolle stukken oosterse én westerse kunst binnen te brengen, want Chinezen blijken grote interesse te hebben. Carlo Bonte is 37 jaar en nam in 2008 de zaak van zijn vader over. Hij deed buitenlandse ervaring op bij onder meer Christie’s in Londen.
Het Nieuwsblad/Brugge Oostkust
Veilinghuis Bonte mikt met Ensor op nieuw record
Het Nieuwsblad/Brugge Oostkust 30 oktober 2015
Veiling haalt omzet van 2 miljoen euro
Krant van West Vlaanderen/Brugsch Handelsblad
“Chinezen willen kwaliteit”
Het Laatste Nieuws/Oostkust
Voor 2 miljoen euro geveild bij Bonte